Dieta Dash – zasady

dieta dash zasady


Na czym polega dieta Dash?

Dieta DASH (termin angielski Dietary Approaches to Stop Hypertension – zalecenia dietetyczne, mające na celu obniżenie nadciśnienia)  została opracowana przez amerykańskich specjalistów z Narodowego Instytutu Serca, Płuc i Układu Krwiotwórczego. W latach 90~tych zeszłego stulecia przeprowadzono w USA badania kliniczne, które dowiodły, że stosowanie diety DASH może w bardzo szybkim tempie zmniejszyć nadciśnienie i poziom cholesterolu, ale także umożliwić zgubienie zbędnych kilogramów.

Dieta ta przewiduje spożycie około 2 tys. kcal dziennie, cechuje się obniżoną zawartością sodu, niską zawartością tłuszczów ogólnie (bez tłuszczów nasyconych i trans), zwiększoną zawartością owoców i warzyw, dużą zawartością produktów mlecznych (o niskiej zawartości tłuszczu) black latte. Zalecane jest spożywanie ryb, drobiu, orzechów. 

Zasady w diecie Dash

Bardzo ważną zasadą w diecie dash jest ograniczenie soli (sodu) w spożywanych produktach. Można ją zastąpić przyprawami (bazylia i estragon oraz tymianek, fenkuł (koper), mięta pieprzowa, czosnek, melisa cytrynowa, szczypior, natka pietruszki, cząber) lub cytryną, octem winnym. W/w grupy produktów można ze sobą dowolnie łączyć w podanych proporcjach. Należy ograniczyć spożycie alkoholu i mocnej kawy, pić wodę mineralną lub zieloną herbatę. Jest to dieta dla każdego, gdyż skutecznie obniża ciśnienie krwi i poziom złego cholesterolu, hamuje rozwój miażdżycy, pozwala poczuć się młodziej i silniej.

Dieta dash została ogłoszona najlepszą dietą 2012 roku i mimo że nie jest nastawiona na odchudzanie, a zdrowy tryb życia to powoduje także spadek wagi i BMI. Nie jest drastyczna i nie wymaga wielu wyrzeczeń, a wprowadzona w życie daje same korzyści https://pl.wikipedia.org/wiki/Frutarianizm.

Trzeba tylko postanowić o swoich zmianach nawyków żywieniowych, pamiętać o zaleceniach i proporcjach, a będzie już tylko lepiej i zdrowiej. Po za tym, jak w przypadku każdej diety należy, ograniczyć spożycie alkoholu i mocnej kawy, pić co najmniej 1,5 L płynu dziennie, najlepiej wodę mineralną lub zieloną herbatę.

Nie ma ograniczeń wiekowych ani zdrowotnych do stosowania diety DASH Jest to dieta lecznicza, polecana „nadciśnieniowcom”, osobom w trakcie kuracji farmakologicznej jako wzmocnienie efektu kuracji lekami, osobom zagrożonym nadciśnieniem oraz osobom zdrowym jako profilaktyka nadciśnienia.

Rate this post