Zdrowy i dietetyczny grill

close up on healthy blueberry smoothie for juice diet


Sezon na grilla w pełni, upały zniechęcają do gotowania w domu, a perspektywa spędzenia czasu na świeżym powietrzu z rodziną czy przyjaciółmi i zajadania kiełbasek zdaje się bardzo kusząca. Ale oprócz grillowania mamy też sezon bikini i tu pojawia się problem – jak pogodzić smakołyki z rusztu z naszym odwiecznym pragnieniem szczupłej figury? Wbrew pozorom grill to świetna okazja do zdrowego i smacznego jedzenia. Poniżej podajemy kilka szybkich i prostych przepisów. Koniecznie je wypróbujcie i podzielcie się z nami swoimi inspiracjami.

Szaszłyki
Tofu to popularny wegetariański substytut mięsa, który bardzo łatwo pokroić w kostkę I świetnie nadaje się do kebabów. Alternatywą może być też pierś z kurczaka, krewetki czy chude mięso. Całe piękno kebabu tkwi w tym, że ilość jego rodzajów ograniczona jest tylko twoją wyobraźnią ? Większość warzyw i nawet niektóre owoce smakują wyśmienicie w połączeniu z tofu, drobiem, owocami morza czy mięsem. Wypróbuj koktajlowe pomidorki, pieczarki, cebulę, paprykę, cukinię czy bakłażana, kawałki ananasa, plasterki jabłek ? co tylko zechcesz. Pokrojone w kostkę nadziewaj je na szpikulce , posmaruj odrobiną oliwy z oliwek czy niskokalorycznej marynaty, posyp wybornymi ziołami czy przyprawami i grilluj aż mięso będzie upieczone a warzywa delikatnie przypieczone na brzegach. Możesz również zrezygnować z mięsa i zrobić szaszłyki warzywno – owocowe.
Jeśli używasz drewnianych szpikulców warto je wcześniej namoczyć przez ok. 30min, co zapobiegnie przypaleniu końcówek podczas pieczenia.

Marynowany kurczak
Cztery piersi z kurczaka, dwie łyżki miodu, 1.5 łyżki sosu sojowego, sok i skórka z jednej limonki lub małej cytryny, 2 ząbki czosnku. Wymieszaj składniki marynaty, dodaj kurczaka i zostaw na noc. Możesz piec kurczaka w całości lub pokroić go na kawałki i użyć do szaszłyków.

Ryba
Grillować można również rybę! Najlepiej o zwartej strukturze, żeby nie rozpadła się w trakcie pieczenia. Mięsisty łosoś nadaje się świetnie do tego celu. Połóż cały filet na kawału folii, pokrój pół cytryny w plasterki i poukładaj na wierzchu ryby. Z drugiej połówki wyciśnij sok, dopraw i zawiń folię tworząc luźną paczkę. Wstaw na noc do zamrażarki. Następnego dnia piecz rybę ok.10minut – to zależy od grubości fileta. Smakuje wyśmienicie z naturalnym jogurtem, sałatką i chrupiącym pieczywem (najlepiej ciemnym oczywiście).

Niskokaloryczne czosnkowe pieczarki
Weź duży kwadrat folii aluminiowej, spryskaj lekko oliwą, dodaj pokrojone w plasterki pieczarki i ząbek zgniecionego czosnku, świeżo zmielone sól i pieprz i zawiń w paczkę. Piecz na grillu ok. 15-20min. Podawaj z bagietką lekko podpieczoną na grillu.

Gorąca kukurydza
Kukurydza grillowana jest pyszna I nabiera smaku, jakiego nie uzyskamy przy żadnej innej formie obróbki tego warzywa. Ugotuj ja najpierw aż będzie miękka (ale nie rozgotuj), połóż na grillu i obracaj aż będzie lekko zwęglona na wierzchu. Nie potrzebujesz już masła – bez niego jest wyśmienita! W wersji meksykańskiej dla orędowników ostrej jazdy proponujemy posmarowanie jeszcze gorącej kukurydzy chilli w proszku.

Grillowane szparagi
Szparagi to przysmak, również w formie grillowanej. Przepis jest banalny – po prostu weź pęczek, przytnij końcówki, skrop łyżką oliwy z oliwek I dopraw świeżo zmielonymi pieprzem i solą. Grilluj przez 2-3min. do uzyskania pożądanej miękkości.

Marynowane bakłażany
Pokrój oberżyna wzdłuż w plastry ok. 0,5cm. marynuj je przez ok. godzinę w łyżce oliwy, odrobinie octu (balsamiczny, z czerwonego wina), soku z cytryny i dodaj siekane, świeże zioła. Plastry układaj na grillu i piecz dość mocno aż będą lekko zwęglone na brzegach I i kremowe w środku. Możesz je też posypać odrobiną sera feta (niskokalorycznego oczywiście).

Ziemniaki
Ziemniaki nie potrzebują w naszym kraju specjalnej reklamy. Niedawno pisaliśmy o ich zdrowotnych i niskokalorycznych właściwościach https://pl.wikipedia.org/wiki/Wegetarianizm. Umyte i nieobrane zawijamy w folię aluminiowa i kładziemy bezpośrednio na węglu na ok. godzinę a w międzyczasie możemy przyrządzać inne potrawy. Możesz też najpierw podgotować je wcześniej w wodzie, zawinąć w folię dodając odrobinę oliwy, ziół, przypraw i położyć na grill – ale już krócej. Można podawać je z masłem i świeżo zmieloną solą i pieprzem, świeżymi ziołami, twarożkiem ze szczypiorkiem, przeróżnymi sosami – wszystko zależy od naszej pomysłowości i preferencji współbiesiadników.

Przystawki
Na grillu jemy nie tylko potrawy grillowane – warto urozmaicić jadłospis ulubionymi surówkami, sałatkami (staraj się zastąpić majonez i dressingi oliwą czy sosem winegret), oraz pieczywem (pełnoziarnistym). Ważne żeby przystawki nie były zbyt ciężkie, nie komponują się one dobrze z grillowanymi potrawami, szczególnie w upalne letnie dni.

Deser
Wystarczy pokroić owoce, wymieszać w misce, skropić cytryną, mozna wymieszać z jogurtem i deser gotowy. Jeśli masz czas możesz zrobić galaretkę z owocami – na lato wyśmienita. Kiedy węgiel już powoli stygnie można na grillu położyć banany w skórce, opakowane folią aluminiową i po ok. 10minutach będzie gotowy pyszny kremowy deser bananowy. Spróbuj grillować owoce np. pokrojone w plastry nektarynki czy brzoskwinie.

Podstawowa zasada – nie bój się eksperymentować!

Rate this post